onsdag 24. oktober 2012

Ball sack

Jeg bruker stort sett alltid å nøste opp alt garn på nøstemaskin. Dette gir fine kaker som kan stå i ro når jeg strikker.
Det mest praktiske er å ta tråden ut fra midten, men når jeg gjør det så ender jeg opp med å få et stort hull i midten, og til slutt detter hele kaka sammen og lager et voldsomt virvar av garn. Jeg har mange ganger brukt eviglang tid for å løse opp i flokene.
I høstferien viste mamma meg en oppskrift på Ball sack. Det er en liten posegreie til garnet som trekker seg sammen når det minsker med garn i posen. Så GENIALT! Bare det funker som det skal.

Restegarn ble funnet frem og tre Ball sacks har blitt laget.

Den i midten var den første jeg laget, men jeg synes den ble litt kort til mine store Kaunikaker, så sack nummer to strikket jeg lengere. Dessuten synes jeg den første var litt trang, og uten å prøve nummer 2 på ei kake så la jeg på noen masker på den siste sacken. Den er rett og slett blitt for stor, så jeg tror ikke den kommer til å trekke seg sammen noen særlig. Vi får se om jeg kanskje kan bruke den til noe annet. Jeg har brukt henholdsvis 20, 25 og 35 gram på sackene.

Edit 02.11.12:
Ball sackene er en vits. Greit nok så holder den seg rundt garnet, men trekker seg ikke sammen slik de er ment til. Blir absolutt ikke flere av denne typen.


Mønster: Ball sack
Garn: Noen rester jeg har fått. Garnet skal være 100% ull fra Kina
Pinner: 4
Mengde: 80 gram til sammen

2 kommentarer:

Jette Kjørseng sa...

Wow, tre stykker! Jeg klarte bare en... :D

Kozemor sa...

Jupp. Tre stykker. To av dem er rimelig ubrukelige, og den tredje er passe størrelse, men trakk seg ikke så mye sammen som jeg håpet. Så du trenger ikke prøve deg på flere