mandag 16. april 2012

Jeg har vært på sy kurs i helgen!


Dette har jeg ventet lenge på!

For noen år siden klarte jeg å grine meg til å få en splitter ny symaskin av mamma til jul. Jeg har prøvd å nærme meg den rolig og vennlig, og jeg har prøvd hardere metoder, men den har ikke hatt lyst til å bli venn med meg.
Jeg har lenge mast på Merete om at hun må hjelpe meg

med å blir venner med min Viking Emerald 116, og ENDELIG fikk jeg beskjed om at hun skulle ha kurs. Jeg var ikke sen om å melde meg på.

Vi kunne få sy det vi ville, og jeg har sett behovet for å ha en veske hvor jeg kan ha vanlige veske ting i et rom, og strikketing i et annet rom. Dette var jo en gylden mulighet til å lage noe sånt. Jeg kikket på mange type vesker, men jeg endte opp med mønsteret på en veske som Merete selv har designet. Men så kommer mine "dårlige" strikkevaner inn i bildet. Jeg klarer jo ikke lenger å holde meg til et mønster. Det må forandres her og der. Det skjedde med denne vesken også. Jeg la til noen ekstra lommer, en vegg på tvers av vesken for å dele den i to innvendig, og jeg ville ha den bitte litt større.

Som sagt så gjort, og her er resultatet:




Stoffet på utsiden er 100% plastikk, skinn look-alike i polyester. Den har noen flotte broderier med paljetter på. Og ikke minst så har stoffet en utrolig flott farge!




Innvendig er det to store rom, og lommer på veggene i veska i petrolfarge. Det er 4 lommer i hvert rom. Så skal man ikke si høyt at jeg klarte å glemme å sy en bunnsøm i lommene, så akkurat nå holder de ikke på noe. Men det skal fikses en av de første dagene.


Det tok 3,5 timer på fredag, og 6 timer på lørdag for å planlegge, tegne mønster og klippe stoff, samt å sy denne vesken. I god tradisjon når det gjelder meg og håndarbeid, så måtte jeg sprette en del også. Ting går litt for fort noen ganger, og jeg har ikke alltid med meg hodet.

Resultatet blei flott, og jeg gleder meg til å ta den i bruk!

Siden jeg blei ferdig med vesken på lørdag, så måtte jeg finne meg et nytt prosjekt til søndag. Jeg fant mønster på en flott bluse med snøring i halsen som jeg visste vil passe godt til småtrollet mitt. Jeg måtte bare forandre litt på den.

Jeg la til på lengden for å få den til å bli kjole. Jeg kuttet snøringen i halsen og trædde i strikk. Jeg droppet rysjene på ermene og gjorde dem kortere, og plutselig var det et helt annet plagg.

Her er i alle fall resultatet, og mottakeren ble storfornøyd!





Jeg er veldig overrasket over hvor mye tid man bruker på å tegne og klippe, og hvor lite tid man bruker på å faktisk sy. Jeg har stor kost meg i hele helgen og fått masse inspirasjon.

Merete er en veldig oppmerksom og omsorgsfull kursleder med mye kunnskap, og det har vært en fryd å tilbragt dagene sammen med henne. Dette har jeg lyst til å være med på flere ganger, og jeg anbefaler virkelig å melde seg på neste gang hun finner tid til et kurs!

TAKK MERETE!!!

3 kommentarer:

Karianne sa...

Neste gang er jeg glatt med!!! :)

Jette Kjørseng sa...

Så flink du har vært! Gleder meg til å se det du har sydd "live" om ikke lenge :-)

Silje sa...

Ser ut som du har hatt en produktiv helg :) Flinka!