søndag 11. desember 2011

Mer småstrikk

Her går det i småstrikk for tiden. Små kjappe prosjekter som ikke tar alt for mye oppmerksomhet fra studiene.

To nye halser. Det er en stund siden de ble ferdige, og de er nå levert ut til sine nye eiere, innpakket i litt julepapir. Alle "Jentene mine" på skolen har fått en hver, så jeg håper de vil være varme i halsen denne vinteren.


Mønster: Innfall
Garn: Den blå er i dobbel baby ull, og den brune er i Rubin
Pinne:5
Mengde: 100 gram pr hals

På fredag fylte en av mine beste veninner 29 (40) år. Hun ønsket seg svarte, tynne pulsvanter som hun kan bruke nå når vinteren virkelig har satt inn. Hvem er da jeg som ikke skal oppfylle det ønsket?


Mønster: Strikket uten mønster
Garn: Gjestal babyull
Pinne: 3
Mengde: 30 gram

Jeg fryser på føttene for tiden, så jeg har tatt en stor bit av det sure eplet og strikket meg et par sokker. Ikke helt meg i fargene, men garnet er herlig! Og sokkene varmer godt!



Mønster: Jettesokken
Garn: Online Supersocke
Pinne: 3,5
Mengde: 55 gram

Og så skal vi over det et virkelig STORT prosjekt... Eller... Selve prosjektet var ikke så stort, men veien til ferdig produkt var enormt lang.

Jeg har en nabo/kompis som kjører en del snøscooter om vintrene. Han får litt angst hvis han skal gå med håndplagg som dekker fingertuppene hans, så han ønsket seg fingerløse vanter. Jeg satt i timesvis for å lete etter en oppskrift som jeg kunne bruke, men jeg fant ingen som passet. Så da begynte jeg å strikke på lykke og fromme. Etter MYE prøving og feiling, så følte jeg at dette hadde gått ganske så bra. Når jeg går bort å får han til å prøve de, viser det seg at de er 3-4 cm for lang mellom tommel og resten av fingrene. Jeg må rekke opp... Men garnet er et mareritt å rekke i, så dette tok sin tid...

Etter dette fikk jeg aldri fingrene til igjen. Jeg tror at paret til sammen er strikket omtrent 4-5 ganger. Da endte jeg opp med å hive både garn og hansker i bosset. Jeg gav opp.

Et par dager etterpå snakker jeg med han som skulle ha dem, og nevnte noe om at det ville blitt mye enklere om jeg kunne strikket de uten de hersens fingrene. Hele fyren lyste opp og synes det var en KNALLGOD ide!!!! Da slapp det jo å bli så tjukkt mellom fingrene!!!!!

Snakk om å komme med gode ideer litt sent....

Så på fredagskvelden begynte jeg på ny frisk, og ble ferdig med begge pulsvantene. Tenk all den jobben jeg kunne spart meg om jeg bare hadde spurt om han MÅTTE ha fingre?



Mønster: Ingen mønster
Garn: Alfa fra Sandnesgarn
Pinner: 6
Mengde 80 gram

3 kommentarer:

Jette sa...

Syns sokkene ble fine jeg! Mange fine småplagg klart til julegaver, produktiv har du vært. Morsomt med pulsvantene da... God du kom i mål til slutt ;-)

Ulla-Bella sa...

Fine smågaver du har laget:)

Anonym sa...

Hun venninnen som ble 29 (igjen) synes du er veldig flink og takker for de tynne pulsvantene.

De har allerede vært i bruk flere ganger :)

Takk søte venn!