mandag 21. februar 2011

Hekleteppet er endelig ferdig!

Jauda!
Tid tok det.
Kjedelig blei det til slutt.
Men jeg er knakanes fornøyd.

Jeg startet med friskt mot og skulle hekle et babyteppe etter DROPS sin oppskrift.
Heklingen ble nesten en besettelse i noen dager, og jeg heklet i hver ledige stund.
Så hadde jeg opptelling, 37 lapper!

Jeg målte de. Beregnet litt, og sukket HØYT. Lappene mine målte 9x9 cm, og hvis jeg skulle ha en høvelig størrelse på teppet så burde jeg ha ca 81 lapper. Motet dalte rimelig kjappt.

Men så kom den glupe ideen med å hekle sammen de små lappene til flere store. Jeg hekler fire og fire lapper sammen, og trengte kun å etterhekle 3 små lappene. Til tomrommene kunne jeg hekle vanlige bestemorruter.

Som sagt så gjort.

Plutselig var alle lappene ferdig. Alle de små rutene var blirr store ruter, og alle de store rutene hadde fått en kant rundt seg. Sammenheklingen var et faktum. Det jeg IKKE hadde beregnet var at heklefastheten min kunne endre seg underveis. UPS! Bestemorrutene ble alt fra 1-3 cm større enn de som var laget av 4 små. Men på en eller annen måte så klarte jeg å knote det til, og her er resultatet!

Det ble knallfint!




Teppet er ca 80x100 cm.


Mønster: DROPS hekleteppe, bestemorrute (som du finner MANGE eksempler på om du googler bestemorrute)
Garn: Fabel, heklet sammen med babyull fra dale og babyull fra gjestal.
Når: 3,4
Mengde: 410 gram.

5 kommentarer:

Hunnipunni sa...

Det ble kjempefint !!! ^hopper og danser^
Godt jobbet og absolutt noe å være stolt av :)

Ulla-Bella sa...

Nydelig teppe:)

Marit sa...

Så flott teppe. Nydelige farger. Ja det er godt når man blir ferdig med et slikt prosjekt.
:)

Sjarmtroll-Unni sa...

Ååååå!!! Dånefint!!!
Du er kjempeflink altstå!
Jeg har heklet to ruter i dag,,,jaja det går jo sakte men sikkert fremover med meg og...;)
Klem
U9

Jette sa...

Så fint teppet ble! Flotte farger og så ble det jo litt kult med store og små lapper og ulik teknikk. Lov å være fornøyd med det ja :-)